همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با دبیر کمیسیون اجرایی اتحادیه آفریقا پیام رئیس جمهوری اسلامی ایران خطاب به دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقایی را تقدیم وی کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از آدیس آبابا، در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای جاکایا امریشو کیک وته،

رئیس جمهوری متحده تانزانیا و رئیس دوره‌ای اتحادیه آفریقا

جناب آقای ژان پینگ، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا
عالیجنابان، روسای محترم کشورهای آفریقایی، شرکت کنندگان ارجمند دوازدهمین اجلاس سران اتحادیه

قبل از هرچیز مایلم صمیمانه ترین درود و سلام های گرم و مودت آمیز ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران را خدمت شما شرکت کنندگان محترم در دوازدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا ابراز کنم.

بسیار خوشحالم که کشورم به عنوان یک عضو ناظر اتحادیه آفریقا که همواره در       نشست‌های اتحادیه شرکت کرده است، شاهد توسعه همه جانبه همکاری‌های خود با قاره غنی آفریقاست و شرکت هیات بلندپایه ایرانی به ریاست جناب آقای منوچهر متکی وزیر امور خارجه در نشست حاضر نیز بیانگر عزم و اراده کشورم در توسعه بیش از پیش همکاری هاست.

عالیجنابان، قاره آفریقا بیش از هر منطقه دیگر جهان، طعم تلخ استعمار و اشغال خارجی را چشیده و درد ظلم و ستم بیگانه را تحمل کرده است و لذا سختی‌های مردم مظلوم فلسطین را در شصت سال گذشت که مملو از تجاوز، اشغال و غصب غیر قانونی حقوق مشروع از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده درک می‌کند.

مردم غزه که مدت‌های طولانی تحت محاصره غذایی و دارویی بودند، در روزهای گذشته در خانه و وطن خود با جدیدترین و مخرب ترین سلاح‌ها و بمب‌ها به طور وحشیانه از هوا و دریا و زمین هدف حمله قرار گرفتند و البته با مقاومتی ستودنی و مثال زدنی از حریم انسانیت و آزادگی دفاع کردند.

به لحاظ حقوقی، اقدامات غیر انسانی رژیم صهیونیستی ناقض همه اصول و مقرارت        بین‌الملل و کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو است.

اقدامات غیر انسانی این رژیم اشغالگر علیه ملت مظلوم فلسطین در بیش از شصت سال گذشته از جمله حملات سه هفته گذشته به غزه، مصداق بارز جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی بر اساس اصول حقوقی کیفری بین‌المللی بوده و نمونه‌ای آشکار از نسل کشی است.

صهیونیست‌ا در مدت 23 روز با کشته و مجروح کردن بیش از 6600 فلسطینی بی دفاع‌ هولوکاست واقعی را در سرزمین فلسطین رقم زدند.

این جانب با تمجید از حمایت‌ای همیشگی اتحادیه آفریقا از ملت مظلوم فلسطین، اطمینان دارم دوازدهمین نشست اتحادیه در کنار دیگر تحولات منطقه‌ی و بین‌لمللی به حوادث اخیر نیز به طور اساسی خواهد پرداخت و با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی، بار دیگر حمایت خود را از مردم بی دفاع غزه اعلام خواهد کرد.

علیجنابان، حضار محترم
بسیار خوشوقتم که کشورم در یازدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا در شرم الشیخ به عنوان شریک راهبردی آفریقا انتخاب شده است.

جمهوری اسلامی ایران همه تلاش خود را به منظور گسترش همه جانبه روابط با اتحادیه و کشورهای آفریقایی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به کار خواهد گرفت.

در همین زمینه، تصمیم به برگزاری همایش سران آفریقا و ایران در تهران در سال جاری میلادی که بر اساس اهداف تعیین شده اتخاذ شده است، مولفه‌ای جدیدی از زمینه‌های مشارکت برای همکاری و همیاری را مدنظر قرار داده و در این رابطه به تقویت و تعمیق همکاری و تشریک مساعی ایران و آفریقا در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد موضوعات مهم جهانی از جمله: تعهد و پایبندی به تقویت و توسعه آفریقا، کمک به این قاره برای دستیابی به اهداف آن در هزاره سوم، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، فقر زدایی و توسعه پایدار، چند جانبه گرایی، مشارکت آفریقا در عرصه بین‌المللی، مبارزه با بیماری‌های واگیردار و صعب العلاج، مشارکت در حفظ و توسعه محیط زیست و تعاملات فرهنگی
می‌پردازد و انجام اقدامات مشترک از جمله کمک‌های توسعه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های آموزش و تربیت نیروی انسانی، همکاری‌های زیر بنایی، صنعتی، تجاری، بهداشتی، انرژی و انتقال تجربیات موثر در زمینه توسعه را به عنوان هدفی والا و مقدس برای تقویت همکاری جنوب - جنوب به دنبال خواهد داشت.

آفریقا قاره‌ای مملو از ارزش‌های فرهنگی و انسانی و ظرفیت‌های شگرف در ابعاد مختلف است و ایران نیز دارای ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری عملی و موثر با آفریقاست.

مایلم تاکید کنم که توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و امیدوارم با بهره گیری از همه ظرفیت‌های بالقوه در دو طرف، شاهد شکوفایی روابط و تعاملات ایران و آفریقا در عرصه‌های مختلف باشیم.

توفیقات روز افزون اتحادیه آفریقا و همه اعضای محترم آن، نیک بختی و سعادتمندی مردم آفریقا و توسعه بیش از پیش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و قاره غنی آفریقا را از خداوند متعال مسالت دارم

کد خبر 74608

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز